Hoe datavisualisatie gedrag verandert

Hoe datavisualisatie gedrag verandert

In dit vierde en laatste deel van de serie ‘Waarom visualiseren we data?’ richten we onze pijlen op het laatste doel: overtuigen. Lees ook het eerste deel over de drie principes van datavisualisatie, het tweede deel over de kracht van de visuele eerste indruk en het derde deel over hoe datavisualisatie je helpt om data te begrijpen.

Van data naar informatie: hoe datavisualisatie je helpt begrijpen

Van data naar informatie: hoe datavisualisatie je helpt begrijpen

In dit derde deel van de serie ‘Waarom visualiseren we data’ zoomen we in op het tweede principe: de rol en het belang van datavisualisatie in de vertaalslag van data naar informatie. Lees ook het eerste deel over de drie principes van datavisualisatie, en het tweede deel over de kracht van de visuele eerste indruk.

Hoe datavisualisatie gedrag verandert

Foto van een druppel die het water raakt, en ringen veroorzaakt.
In dit vierde en laatste deel van de serie ‘Waarom visualiseren we data?’ richten we onze pijlen op het laatste doel: overtuigen. Lees ook het eerste deel over de drie principes van datavisualisatie, het tweede deel over de kracht van de visuele eerste indruk en het derde deel over hoe datavisualisatie je helpt om data te […]

Van data naar informatie: hoe datavisualisatie je helpt begrijpen

Voorbeeld van een dashboard.
In dit derde deel van de serie ‘Waarom visualiseren we data’ zoomen we in op het tweede principe: de rol en het belang van datavisualisatie in de vertaalslag van data naar informatie. Lees ook het eerste deel over de drie principes van datavisualisatie, en het tweede deel over de kracht van de visuele eerste indruk.

Digital reports: waarom saaie rapporten verleden tijd zijn

25 oktober, 1983. Op die legendarische dag gebeurden er een aantal dingen. Amerika startte een kortdurende invasie van Grenada. De Japanse Prinses Yōko van Mikasa werd geboren (toegegeven, niet de meest tot de verbeelding sprekende gebeurtenis). En misschien impactvoller dan die beide voorbeelden: op die dinsdag bijna 40 jaar geleden werd het revolutionaire programma Microsoft […]

De kracht van de visuele eerste indruk

Foto van een oog, gemaakt door Daniil Kuzelev
Dit tweede deel van de vierdelige serie ‘Waarom visualiseren we data’ richt zich op de kracht van de eerste indruk. Hoe kun je met fraaie, indrukwekkende visualisaties de aandacht trekken van de kijker, om hem of haar op weg te krijgen naar het begrijpen van de data? Lees hier het eerste deel van de serie.

Data: de heilige graal van de moderne organisatie

Als ik soms lees over het gebruik van (big) data in organisaties, heb ik vaak het gevoel dat ik lees over de heilige graal van de bedrijfsvoering. En zoals bij de graal uit de legende worden er allerlei onduidelijke, bijna magische kenmerken aan opgehangen. Het lijkt bijna alsof het al je problemen als organisatie zou […]

Waarom visualiseren we data?

Handen omhoog: wie heeft er nog nooit grafieken of andere datavisualisaties in een zakelijke presentatie of rapportage gezien? [Welgeteld nul handen gaan de lucht in en een ijzige stilte volgt…] Dat dacht ik wel. Uiteraard is er niemand die verwachtte dat deze denkbeeldige oefening een andere uitkomst zou hebben.