Data: de heilige graal van de moderne organisatie

Als ik soms lees over het gebruik van (big) data in organisaties, heb ik vaak het gevoel dat ik lees over de heilige graal van de bedrijfsvoering. En zoals bij de graal uit de legende worden er allerlei onduidelijke, bijna magische kenmerken aan opgehangen. Het lijkt bijna alsof het al je problemen als organisatie zou moeten kunnen oplossen. En vaak gaat dat gepaard met een ondertoon van nood en paniek: ‘als je nu nog geen (big) data inzet, waar ben je dan in godsnaam mee bezig?!’

Ik denk dan altijd: heb je wel eens een kleine of middelgrote organisatie van binnen gezien? Veel professionals en ondernemers beseffen zich zeker wel dat er met data veel te winnen is, maar vragen zich ook af waar je zou moeten beginnen. En waar grotere organisaties de middelen hebben om te investeren in het aantrekken van datawetenschappers, analisten en IT-specialisten om hun databehoeften in te vullen, is dat in veel mindere mate waar voor kleine tot middelgrote organisaties. Die business case klopt op het oog van geen kanten voor hen: een lang en duur aanlooptraject voor nog onduidelijke resultaten. Klinkt niet echt aantrekkelijk.

Toch zit er een kern van waarheid in het idee dat het inzetten van data juist ook voor kleine en middelgrote organisaties alsmaar belangrijker wordt. Gezien wij bij Blue Side onszelf de missie hebben opgelegd om de voordelen van data-inzichten juist bereikbaar te maken voor organisaties die er zelf niet de mensen en middelen toe hebben, lijkt het me interessant om te beschrijven hoe ik denk dat deze zogenaamde heilige graal (met een beetje hulp) ook binnen het bereik kan komen van professionals en ondernemers in het MKB.

Begin bij het begin: wat levert het op?

Voor mij is een van de belangrijkste uitgangspunten dat je het gebruiken van data voor je organisatie helemaal niet moet zien als een magische, heilige (en vreselijk dure) graal. Het is niet vaag en onbereikbaar, maar juist heel goed concreet en eenvoudig te maken. Dat doe je door dicht op de kernvragen van je organisatie te gaan zitten. Hoe zou ik mijn marges en omzet kunnen verhogen? Hoe zou ik mijn kosten kunnen verlagen? Hoe zou ik de kwaliteit of efficiëntie van mijn dienstverlening kunnen verbeteren? Dashboards die specifiek zijn ingericht met die vragen in gedachten kunnen heel veel bijdragen aan het ontdekken van hoe je dat dan doet. Je moet weten hoe je presteert als team of organisatie om te kunnen inschatten waar je wat te winnen hebt, en je menselijke intuïtie kan daarin wel wat hulp gebruiken van op data gebaseerd bewijs. Met dat bewijs kun je betere beslissingen nemen en je team of organisatie bijsturen zodat je doelen bereikt worden.

Uitvoeren of uitbesteden?

Maar de grootste uitdaging is misschien niet eens bedenken welke inzichten waardevol zouden kunnen zijn. De vraag is hoe je dat als organisatie voor elkaar krijgt. Waar begin je? Er zijn meer dan genoeg softwarepakketten op de markt die iets met data-analyse en -visualisatie mogelijk maken. Het probleem daarvan is dat veel van die software nog steeds verwacht dat je op z’n minst enige affiniteit hebt met data-analyse en de werking van een complex softwareproduct. En dat is een verwachting die helemaal niet past bij de gemiddelde zakelijke gebruiker.

Bovendien kost het vaak veel geld om die producten te implementeren, mede doordat ze zijn ingericht vanuit het ‘one size fits all’ principe. Dat is prima voor organisaties die zelf over de kennis en kunde beschikken om daarmee aan de slag te gaan, maar dat is simpelweg niet het geval voor iedereen. Ik geloof dat een middenweg de beste oplossing is: nog steeds zorgen dat je technologie gebruikt om de databehoeften in te vullen, maar wel op een manier die perfect past bij de organisatie waar het om gaat. Met wat hulp van buitenaf is dat voor veel organisaties binnen bereik, zonder dat daar heftige investeringen mee gemoeid zijn.

Impact maken met je data

Data-analyse is absoluut een vak apart. Het gebruiken van een datagedreven dashboard om inzichten te verkrijgen in je team of organisatie zou dat zeker niet moeten zijn. Door dashboards in te zetten voor het behalen van je organisatiedoelen creëer je direct hele duidelijke waarde voor je team. En door te kiezen voor een partner die kan inzoomen op je specifieke behoefte als organisatie, kun je op betaalbare en flexibele wijze te werk gaan. Mocht je het interessant vinden om jouw datawensen of vragen eens voor te leggen aan ons zonder dat je direct een factuur krijgt toegestuurd, stuur me dan vooral een bericht via [email protected] of LinkedIN.

Zo kan je organisatie eindelijk die ‘heilige graal’ gaan ontdekken. Of op z’n minst starten aan dat langverwachte, datagedreven avontuur.