Retail dashboard

De groeiende aanwezigheid van data opent een nieuwe wereld aan kansen voor retailorganisaties. Data-analyse en dashboards verschaffen diepgaand en direct inzicht in wie je klanten zijn, hoe je producten presteren, en welke trends er zijn.

De retailindustrie is de laatste jaren snel aan het veranderen. De manier waarop de consument winkelt verandert, en de scheiding tussen online en offline vervaagt steeds meer. Door de inzet van een datagedreven strategie kun je inzicht verwerven in het gedrag, de behoeften en de kenmerken van je klanten. Door hen steeds beter te leren kennen, kun je beter inspelen op hun behoeften en de markt voorblijven.

Het vergaren, verwerken en visualiseren van deze data is een flinke klus. Gebruik maken van geautomatiseerde dashboards kan daar enorm bij helpen. Zonder moeite krijg je zicht op de belangrijkste ontwikkelingen en sturingscriteria van jouw retailorganisatie. Je ontdekt trends en mogelijke knelpunten, en kunt daar direct naar handelen. Bovendien kan een dashboard bijdragen aan de interne communicatie, doordat het een gedeelde (en bovendien visuele) basis voor overleg biedt.

Datagedreven retail

De focus van je datastrategie is uniek voor jouw situatie. Dat zijn de bijbehorende dashboards en rapportages daardoor ook. Een aantal van de invalshoeken die je kunt overwegen, zijn bijvoorbeeld:

Klantgedrag


Door je klant beter te leren kennen, kun je beter inspelen op zijn behoeften, maar ook trends gaan herkennen in de gedragsdata. Zo kun je bijvoorbeeld op basis van deze data promotieacties personaliseren om de effectiviteit daarvan te verhogen.

Productprestaties


Het aankoopgedrag van klanten bevat ook informatie over de prestaties van je producten. Zo kun je zien welke producten of productcategoriën het beste presteren, of bepaalde producten het op specifieke locaties beter doen, en welke producten het in welk deel van het jaar goed of minder goed doen.

Verkoopkanalen


Welke winkels doen het goed, en welke minder? Is dat te verbinden aan bepaalde demografische kenmerken van het klantbestand, of aan de indeling van de winkel? En hoe presteert de webshop? Welke knelpunten zijn daar te herkennen? Je data bevat de antwoorden.

Behoefte aan een dashboard?

We helpen je graag ontdekken op welke manier een dashboard van waarde kan zijn voor jouw team of organisatie.