Interactief jaarverslag

Op zoek naar een manier om je jaarverslag nieuw leven in te blazen? Zitten je stakeholders niet langer te wachten op nog een stoffig document? Het interactieve jaarverslag is de digitale rapportage die wel tot de verbeelding spreekt.

Jaarverslagen zijn van oudsher stugge, moeilijk leesbare documenten, geschreven voor een selecte groep aandeelhouders. De laatste jaren zie je dat steeds meer bedrijven, al dan niet uit eigen beweging, transparanter wensen te communiceren over de jaarlijkse staat van hun organisatie. Bovendien reikt die rapportagebehoefte inmiddels verder dan alleen de financiële resultaten van het bedrijf. Zo wordt er steeds vaker gekozen voor het integreren van bijvoorbeeld informatie over de duurzaamheidsdoelstellingen en het bijbehorende beleid, als ook informatie over de maatschappelijke rol en betrokkenheid. Deze zogeheten integrale jaarverslagen trekken een veel breder publiek en zijn daardoor niet alleen informatief, maar ook een nieuwe vorm van marketing en communicatie met je klanten en andere stakeholders.

Een breder publiek betekent ook dat een ouderwetse PDF niet langer volstaat. Gelukkig hoeft dat ook niet meer. Interactieve, online jaarverslagen hebben de toekomst. Deze ‘digital first’ rapportages gebruiken alle mogelijkheden van webdesign en (data)visualisatie om je stakeholders op een aantrekkelijke en prikkelende manier te informeren en te betrekken.

Trends

Integraal


Een jaarverslag is niet langer een puur financieel verslag aan aandeelhouders, maar een inclusieve en integrale rapportage gericht op klanten, publiekelijke stakeholders en aandeelhouders, waarin ook de visie en de maatschappelijke impact van de organisatie wordt uiteengezet.

Digitaal


Steeds meer organisaties kiezen voor een 'digital first' rapportage. Met behulp van interactief webdesign worden digitale rapportages gecreëerd met een focus op interactie en een visueel aantrekkelijk ontwerp. De inhoud wordt verrijkt met grafieken, kpi's, video's, animaties en foto's.

Continuous


Eenmalig rapporteren nadat het jaar is afgesloten blijft een nuttige communicatievorm, maar live verslaglegging over de resultaten ('Continious reporting') is een interessante ontwikkeling, vooral voor organisaties die transparantie hoog in het vaandel hebben.

Kop koffie?

Blue Side helpt je graag bij het realiseren van jouw digitale, interactieve jaarverslag. Heb je interesse om te bekijken wat we voor je kunnen betekenen? Neem contact met ons op of plan direct een kennismaking in.