Een van de definiërende trends binnen de jaarverslagen is de ontwikkeling van continuous reporting. Dat wil zeggen: een digitale rapportage die doorlopende inzage biedt in de resultaten of stand van zaken van een organisatie. Met name voor organisaties die veel belang hechten aan de transparante communicatie met klanten of stakeholders in het grotere publiek, is dat een interessante rapportagevorm. Het idee: je legt verbinding met bepaalde databronnen die zich regelmatig vernieuwen, en presenteert publiekelijk dan wel op een afgeschermde plek de belangrijkste KPI’s en resultaten van een project, team of organisatie. Zo houd je je belangrijkste stakeholders op de hoogte en daardoor betrokken bij je werk.
Hoewel het dus voor sommige jaarverslagen wordt gebruikt, kan deze manier van rapporteren zeer veelzijdig worden ingezet. Denk aan de weergave van enkele indicatoren en grafieken op je website of een levende infographic met de resultaten van een lopend klantproject. Wat je gewenste vorm ook is, een digitaal KPI-rapport is de manier om de communicatie met je stakeholders te faciliteren op een manier waarop je concurrenten dat niet doen of durven.