Case: een financieringsapplicatie voor ondernemers

Voor het platform Ready to Scale, een groeiplatform voor (startende) ondernemers, hebben we een applicatie ontwikkeld waarin een groeiend aantal profielen (op moment van schrijven 200) van potentiële investeerders terug te vinden zijn.
Ondernemers hebben in de startfase van hun bestaan de nodige uitdagingen te overwinnen. Eén van de uitdagingen is vaak het vinden van financiering. Het platform Ready to Scale helpt ondernemers om investment ready te worden, zodat ze met een hogere kans van slagen contact op kunnen nemen met financiers. Onderdeel van hun gewenste dienstverlening is een applicatie op de website waarin ondernemers en adviseurs van Ready to Scale op basis van de eigenschappen van de desbetreffende onderneming een selectie van geschikte financiers kunnen maken.

Wat waren de doelen?

  • Creëer een financieringsapplicatie waarmee gebruikers een selectie van financiers kunnen maken.
  • De applicatie dient perfect op te gaan in de bestaande website.
  • De applicatie dient gebruiksvriendelijk te functioneren, zowel voor de gebruiker als de functioneel beheerder van de applicatie.

Filters in een intuïtief jasje

Als we bovenstaande doelen naar functionaliteit vertalen, betekent dat het ontwikkelen van een efficiënt en intuïtief werkend filtersysteem op basis van de acht beschikbare criteria en een responsive pagina die rekening houdt met de verschillende apparaten waarop gebruikers de applicatie zouden benaderen. De gemaakte selectie moet tevens met een link te delen zijn en tevens te printen of op te slaan als pdf.

Omdat de bestaande website is gebouwd in WordPress, was een verkenning van de mogelijkheden van WordPress en de beschikbare plug-ins het uitgangspunt. We hebben op basis van deze kennis het functionele raamwerk van de applicatie ontwikkeld en getest. In dit stadium ligt de focus op het werkend krijgen van de kernfunctionaliteit, zonder dat we aandacht besteden aan de details of de vormgeving. Voor de financieringsapplicatie betekende dat op de eerste plaats het creëren van drie verschillende typen filters:

  • een meerkeuzeveld op categoriebasis;
  • een slider die een bereik aangeeft;
  • een zoekfunctie.

Daarbij hebben we in het bijzonder gekeken naar de technische prestaties van de filters. Laadt de resultatenpagina snel? Kun je snel en makkelijk achter elkaar verschillende filters wijzigen zonder vertraging of problemen? En zijn deze filters eenvoudig in te stellen voor de beheerder van de applicatie?

De vormgeving en mobielvriendelijkheid van de applicatie waren gebonden aan de vormgeving en het framework van de bestaande website. Daarbij was het de uitdaging om aansluiting te vinden, zonder dat dit ten koste gaat van de gebruiksvriendelijkheid en functionaliteit. De website beschikt over een unieke en eigen huisstijl, veelal gebaseerd op strakke lijnen en een duidelijk kleurenpalet. Deze vormgeving past goed bij het minimalistische uitgangspunt van de applicatie.

Resultaat

Een strak ogende en snel functionerende applicatie waarin de gebruikers eenvoudig op basis van de criteria van hun onderneming een selectie van financiers kunnen maken. De applicatie is goed bruikbaar op zowel desktop, tablet als mobiel en staat toe dat je een gemaakte selectie deelt met anderen. De profielen van investeerders zijn eenvoudig te wijzigen en nieuwe profielen zijn in de backend van WordPress eenvoudig toe te voegen.


Bas Muller

De generalist van het gezelschap. Nuancerend van aard, met een snufje koppigheid. Altijd strevend naar overzicht in de chaos, zonder de echte creatievelingen te remmen. Gedreven door grootse ideeën, zonder de korte klap uit het oog te verliezen. All-round projectleider en internetverkenner.


  • Adres

    Vermeerstraat 6
    6521 LW Nijmegen
  • Social